Anasayfa > oracle, Sosyal > DBA olmak! Oracle DBA olmak!

DBA olmak! Oracle DBA olmak!

DBA olmak! Oracle DBA olmak!

Merhaba Arkadaşlar,

Şimdiye kadar hep teknik makale yazdım, yazıyorum ve yazacağım. Ama bu yazımda biraz teknikten çıkıp, sosyal anlamda bir yazı yazmak istiyorum.

Bu yazımda, DBA olmaktan bahsedeceğim. DBA olmak için izlememiz gereken yoldan, çıkmamız gereken merdivenlerden bahsedeceğim sizlere…Üniversite yıllarında yazılımla yoğun ilgilenen, üniversiteden sonra sistem uzmanı olarak iş hayatına atılan ve sistem uzmanlığından Oracle DBA’liğe uzanan bir serüvenden bahsedeceğim sizlere…

DBA (Database Administrator) genel bir kavramdır. Türkçe açılımı “veritabanı yöneticisi” dir. Microsoft SQL Server yönetimi yapan kişilere veritabanı yöneticisi denilir, IBM DB2 yönetimi yapan kişilerede, SAP Sybase ASE yönetimi yapan kişilerede… Ama bir DBA vardırki çok daha özeldir. Oracle DBA!

Yeni başlayan arkadaşlarıma hep şu örneği veririm. Bir çorba yaptığımızı düşünelim. Çorbamızın tadı güzel olsun diye biraz tuz birazda baharat atarız değil mi? Şimdi bunu kendimize uyarlayalım. Biraz sistem bilgisi ve birazda yazılım bilgisini tencereye atıp karıştırdığımızda ve bunuda çeviklik ile birleştirdiğimizde ortaya çıkan nefis tatdır Oracle DBA🙂 Biraz sistem bilgisi gerekir dedim. Çünkü veritabanı bir işletim sistemi üzerinde çalışır. Bu durumda işletim sistemi hakkında biraz fikir sahibi oluyor olmamız gerekir. Araba ehliyeti gibi. Siz motor ustası olmasanızda ehliyet alabilmek için motordan biraz anlıyor olmanız lazım. Motoru söküp tamir edecek kadar bilginiz olmasına gerek yok. Ama arıza durumunda problemin kaynağını tespit edebilmek adına biraz bilgi sahibi olmalısınız. Biraz da yazılım bilgisi gerekir dedim. Çünkü yazılımcı arkadaşlarımızın yazmış olduğu uygulama veritabanımızla çalışıyor. Veritabanımızdaki probleme sebep olan sorguyu tespit edip, olması gereken sorgu hakkında yazılımcı arkadaşımızı bilgilendirmek de bizim görevimizdir.

Peki Oracle DBA olmak isteyen neleri göze almalıdır? Oracle DBA olmaya karar verdiyseniz okumaktan sıkılmamalısınız. Çünkü okumanız gereken okadar çok konu varki… Ama hepside inanın birbirinden zevkli konular. Öğrenmeyi sevmelisiniz. Hatta öğretmeyide🙂 Yenilikçi olmalısınız. Meşhur ORA hatalarıyla boğuşmaktan sıkılmamalısınız. Mücadeleci olmalısınız. Azimli ve kararlı olmalısınız. Risk almayı sevmelisiniz. Sürekli beyin cimnastiği yapmalısınız. Matematiği sevmelisiniz. Byte, kilobyte, megabyte, terabyte hesapları sizin için kaçınılmazdır🙂 Yeri geldiğinde soğuk kanlı olmalı, stresden şikayet etmemelisiniz. F5 veya F9 sihirli tuşlarına basmaktan korkmamalı ama basarkende emin olmalısınız. İngilizceniz iyi seviyede olmalı. Teknik makaleleri takip etmelisiniz.

Gözünüz korktumu yoksa arkadaşlar? Sakın gözünüz korkmasın. Oracle DBA olmak kadar zevkli bir iş yok bence. Her işin başı eğitimdir. Oracle DBA olmaya karar verdiğimiz zaman almamız gereken üç temel eğitim vardır.

  1. Introduction to SQL
  2. Database Administration I
  3. Database Administration II

Bu üç eğitimin yanında tahiti.oracle.com dan ücretsiz elde edebileceğimiz “Oracle Database Concepts” dokümanını anlayarak okumamız gerekiyor. Yukarıdaki üç eğitimin herbirinin bir sınavı vardır. Birinci eğitimin sonunda tercihinize göre girebileceğiniz iki SQL sınavı vardır. 007 sınavı ile sadece SQL sınavından geçmiş olacaksınız. 047 SQL expert sınavına girerseniz, hem SQL sınavından geçmiş olacaksınız hem de Oracle SQL Expert sertifikası almış olacaksınız. İkinci eğitimin sonunda gireceğiniz sınav ile OCA (Oracle Certified Associate) ve üçüncü eğitimin sonunda gireceğiniz sınav ile OCP (Oracle Certified Professional) ünvanlarını alarak dünya çapında Oracle bilginizi belgelemiş olacaksınız. Oracle’ın en üst ünvanı OCM (Oracle Certified Master) dir. OCM sınavı iki gün süren tamamen uygulamalı bir sınavdır. OCM sınavı Türkiye’de yapılmamaktadır. Bu sınava düzenli ve sıkı bir çalışmanın ardından Dubai,Amerika,Kore gibi ülkelerde girebilirsiniz. Bu sınavda bilgi yanında canlı sistemler üzerindeki tecrübenizde ön plana çıkmaktadır. Türkiye’de bu sertifikaya sahip bir kişi bulunmaktadır.

Oracle DBA olarak işe başladığınızda öğrenmeniz gereken ileri seviye konular vardır. Bunlar RAC Administration, Performance Tuning, Data Guard, Backup and Recovery gibi konulardır. Jonathan Lewis, Thomas Kyte, Julian Dyke, Richard Foote gibi Oracle üstadlarını takip etmek gerekiyor. İşe başladığınızda ustanız size ustalık belgesi verene kadar çıraklık yapacaksınız🙂 Ustalık belgesini almak okadar da kolay değil. Unutmayın her insan önce emekler, iki ayağının üstünde dengede durmayı öğrenir, düşe kalka yürümeyi öğrenir, yürümeyi öğrenir ve nihayetinde koşmayı…Tüm bunlar sabır,azim ve zaman ister.

Oracle DBA olmaya karar verdiniz. Yukarıdaki temel eğitimleri aldınız. “Oracle Database Concepts” dokümanını anlayarak okudunuz. Oracle sertifikalarını alarak birkaç basamak daha çıktınız. Şimdi sıra bir usta bulmak ve onun çıraklığını yapmakta. Ustanın verdiği her işi eksiksiz yerine getirmek gerekiyor. “Ustam bana bir iş versede yapsam” düşüncesinin yanında, “ustam o işde bende çalışmak istiyorum!” demelisiniz. Yani proje peşinde koşturmalısınız. Projelerle boğuşurken piştiğinizi farkedeceksiniz.

Peki ne iş yapar Oracle DBA? Kısaca aşağıdaki işleri yapar ve aşağıdaki sorulara cevap arar:

– DBMS Kurulumları (Oracle kurulumları okadar kolay değil) – Hangi uygulamanın veritabanı kurulumu yapılacak? Veriler büyük mü olacak küçük mü? Online veritabanı mı? DSS veritabanı mı? OLTP veritabanı mı? Single Instance mı? RAC mı? RAC ise kaç node? Versiyonu ne olacak? Bu versiyonda bir BUG ile karşılaşırmıyım?

– İzleme (Monitoring) – Kim ne yapıyor? Kim kimi bekletiyor? Kim bekletiyor? Kim bekliyor? Neden bekliyor?

– Güvenlik (Security) – Veritabanımıza kimler bağlanıyor ve ne yapıyorlar?

– Olağan üstü durum merkezi kurulum ve yönetimi – Doğal afet sonucu veri merkezimizi (Data Center) tamamen kaybedersek ne yapacağız? En kısa sürede ayağa kalkabilecekmiyiz? Ayağa kalktık peki nekadar veri kaybedebiliriz?

– Performance Tuning – Ne yapsamda veritabanı daha efektif çalışsa?

– SQL Tuning – Bu kötü SQL kime ait? Bu böyle çalışmamalı. Yanlış index kullanıyor.

– Yedekleme (Backup and Recovery) – Aldığımız yedek doğru mu? Ya veritabanı göçerse? A planım ne olmalı? B planım? C planım?

– Sürüm Yükseltme (Upgrade) – 11g upgrade yapmalımıyız? Yaparsak artılarım ne olur? Uygulamalarım etkilenir mi? Ne kadar hizmet kesintim olur?

7/24 desteğide göz ardı etmemek gerek. Hazır! Daima hazır! Kim? DBA!🙂

Üniversite öğrenci yıllarında yazılımla yoğun ilgilenen, üniversiteden sonra sistem uzmanı olarak iş hayatına başlayan ve kariyerine Oracle DBA olarak devam eden biri olarak, yukarıda yazdıklarımı harfiyen uyguladım.

Oracle DBA olmaya karar veren veya verecek olan arkadaşlarıma nacizane yol göstermek amacıyla bu makaleyi yazdım. Unutmayın başarının sırrı parmaklarınızın ucunda…🙂

Faydalı olması temennisiyle…

Talip Hakan Öztürk

  1. 21/07/2011, 7:43 pm

    Çok teşekkür ederim bu güzel paylaşımınız için🙂

  2. 21/07/2011, 7:48 pm

    Güzel ve aydınlatıcı bir yazı olmuş. Oracle DBA’lik gerçekten ayrıcalık. Üzerinde bu kadar çok yazı yazılan, bilgi paylaşılan, uğraşması bu kadar zevkli başka bir veritabanı yok veya biz gönlünü Oracle’a kaptırmış olanlara öyle geliyor🙂

    Aklıma gelmişken soldaki TROUG logusunu güncelleyebilir miyiz?

    http://www.troug.org/?page_id=415

  3. Yener Arslan
    21/07/2011, 7:57 pm

    Sql Server ile yatıp kalkan biri olarak hep oracle dba olmak istemişimdir. Yaş ilerlediği için casaret edemiyorum. Genç arkadaşlar için çok güzel ve aydınlatıcı bir makale olmuş.

    Aklına sağlık.

  4. 21/07/2011, 8:29 pm

    Hocam verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim biraz gözüm korksada yılmayacağım inşallah😀 ben de Oracle DBA olacam.

  5. 22/07/2011, 2:41 pm

    ellerinize sapğlık

  6. 25/07/2011, 6:11 am

    Eline sağlık Talip Hocam,
    Kilometre taşlarını ve bir VT yöneticisinin nelerle karşılaşacağını, herkesin anlayacağı dilde özetlemişsin.

  7. 29/07/2011, 9:58 pm

    Bende üniversite 2-3 yıllarımda Veri tabanı alanında ve Oracle üzerine ilgi duydum ve tericihim bu yönde yaptım.1 aydır oracle plsql üzerine işe başladımve ingilizce zaafımdan dolayı şu an ingilizce üzerine yoğunlaşmış bulunuyorum.Hep sorardım yok mu bu oracle hakkında böyle bir makale birde baktım ki burda🙂 Çok teşekkürler izinizdeyiz hocam.Emin adımlarla çıkıyorum o adımları inş…

  8. 30/07/2011, 11:03 pm

    Cok güzel açıklamışsınız Hocam. Hangi alanda ilerlemeye karar veririm bilemiyorum. Ancak inşallah sizin gibi severek anlatabileceğim bir alan olur.

  9. 31/07/2011, 12:01 am

    Gerçekten seminerlerinizi dinledikten , bu yazılanları okuduktan sonra, insanın veritabanına bakışı değişiyor hocam. Çoğu kişiye göre belkide verilerle boğuşmak boğulmak gibi, ancak siz bu işi seviyorsunuz , sevdirmekte istiyorsunuz. İnşallah iyi DBA ‘lar yetişecektir sizlerinde katkılarıyla.

  10. 02/08/2011, 12:05 pm

    Hocam Gerçekten Çok faydalı bir makale yazmışsınız.Staj okulunda bize anlattığınız oracle dersleriyle sizin oracleye aşık olduğunuzu anladım.Allah herkesin karşısına sizin gibi seveceği bir meslek çıkartır inşallah.Size hayatta başarılar dilerim.

  11. Emre Kızıltaş
    06/09/2011, 2:32 pm

    Gerçekten de en zor kısımı bir hoca bulma kısımı bu basamakların bence. Bir yerden baslayınca gider işler bir şekilde.

  12. 29/09/2011, 8:45 am

    Gerçekten elleriniz sağlık belki biraz geç mi bilmiyorum ama Bilgisayar 4. sınıf öğrensicisiyim yeni, yeni uğraşmaya başladım ,inşallah dediğiniz aşamaları geçerde en iyi şekilde öğrenirim..

    • 17/10/2011, 8:32 pm

      Azimin sonu yoktur. İstersen mutlaka başarırsın😉

  13. fethi
    14/02/2012, 2:43 pm

    talip hocam,

    başarılarınızın devamını dilerim. oracle database concept dokumanını bulamadım yanlız tam olarak lınkı nedır acaba?

  14. 24/02/2012, 5:00 pm

    Hocam makaleniz vesilesiyle sql expert’lik sınavına girdim ve çok şükür geçtim.Her ne kadar bana bir artısı olmasa da ilk sertifikamı almış oldum teşekkürler.

    • 25/02/2012, 9:58 am

      Tebrik ederim. Her nekadar sen farkında olmasanda sana artısı eminim olacaktır.

  15. armağan özdemir
    01/04/2012, 7:40 pm

    oracle dba çırağı olmak istiyoruz da herkez 2-3 sene tecrube istiyor bunu nasıl halledicez hocam.

    • 01/04/2012, 8:08 pm

      :)) Dediğiniz gibi çırak olmakda zor aslında. Ama azimin sonu yoktur. Kararlı ve azimli olmak gerekiyor. Bu yazıda çırak olma aşamasına gelene kadar ki yazdıklarımın tamamını uyguladın mı? Temel eğitim ,sertifika v.s.

  16. armağan
    02/04/2012, 11:50 am

    hayır sertifika almadım.Hayır sonuçda işi işde öğrenmiyecekmiyiz:)?

    • 02/04/2012, 6:14 pm

      Temel eğitimleri aldınız mı peki? Temel bilgiler olmadan kimse size işde iş öğretmez. Temel bilgilere sahip olduktan sonra iş ortamında siz kendinizi yetiştirirsiniz.

      • armağan
        02/04/2012, 6:53 pm

        temel eğitimi nedir bu işin Talip bey. Ben şu an da oracle sql jumperstart a çalışıyorum OCA için ama o da oracle la anlaşmalı yerlerde kursa gitmeden sınavı kabul etmiyormuş.
        Anlıyacanız heryer gider yapıyor bize:)

      • 02/04/2012, 7:11 pm

        Öyle tabii. Ama gider yapmadan gelir olmuyor🙂

  17. esg
    23/09/2012, 2:44 pm

    Merhaba benim dba üzerine hiç bir fikrim yoktu makaleniz harika., ben bu alana ilgi duyuyorum işin başı kursa gitmek tabiki. fakat sizce sıfırdan başlamış birisi bu kurslarda çok zorluk çeker mi?? kodlara en yakın halim html kodlarıydı şu zamana kadar ki:/ neredeyse hiç bir şey bilmiyorum dediğiniz mb kb gb çevirilerini bile yapamam şu an

  18. 23/10/2012, 4:58 pm

    Vallahi çok yararlı müthiş bir yazı olmuş hocam. Ellerinize sağlık.

  19. 23/10/2012, 7:03 pm

    peki bu (Ocm sınavı)ocm sertifikasına türkiyede sahip olan o tek kişi kim hocam siz misiniz?

    • 10/11/2012, 8:07 am

      Türkiye’de OCM sertifikasına sahip tek kişi Sayın Cem Zorba hocamızdır.

  20. 09/12/2012, 9:35 pm

    Talip hocam elinize sağlık teşekkür ediyorum

  21. 30/12/2012, 9:21 pm

    Merhaba,
    Ben fransa’da 5 senedir Dba olarak çalısıyorum. Kariyerimi Türkiye’de devam etmek istiyorum. Fakat, bir kaç sorunum var :
    Birinicisi, türkçem ileri seviyede degil, ve veritabanında teknik kelimeleri türkçe’ye çeviremiyorum. Avrupa’da daha fazla ingilizce kelimeleri kullanıyoruz. Sizce, bu sorun olabilir mi?
    Ikinicisi, Türkiye’ye dönme kararı alırsam, hangi sektörlerde daha fazla talep var ? Istanbul hariç, hangi illerde çalışabilirim ?
    Son sorum, 5 senelik tecrübeli bir dba olarak (OCP sınavına bir kaç ay sonra girmeye düşünüyorum.), ne kadar maaş istiyebilirim sizce ?

    Şimdiden teşekkür ederim.

    • 31/12/2012, 9:24 pm

      Merhaba,
      Türkçenin bu kadar sorun olacağını sanmıyorum. Türkiye’de sektörlerin hepsinde de Oracle DBA ‘e ihtiyaç var. Maaş konusunda herhangi birşey söyleyemeyecğim. Bu tamamen size bağlı. Tecrübe konusunda gerçekten kendinize güveniyorsanız maaşı kendiniz belirlersiniz :))

  22. 07/01/2013, 12:25 pm

    Hocam öncelikle merhaba yazınız için teşekkürler.Ben kurs olanaklarını sormak istiyorum.Bildiğiniz tavsiye edebileceğiniz yönlendirebileceğiniz kurslar var mıdır?

  23. Enes
    26/07/2013, 12:39 pm

    Makaleniz icin teşekkürler hocam 2.sınıfdayım ve yolun başındayım bu iş bana çok eğlenceli geliyor sanki bunu yapmak için doğmuşum sizdeki azimi örnek alcam 2.OCM sertifikasınıda ben alıcam kısmetse :)Son olarak Hocam Neden Turkiyede hala SQL server bu kadar revaşta değişim var ama çok yavaş sanki ve birde No-sql sorcam hocam Oracla bile artık bu yönde projeler gelıştiriyo siz ne düşünüyosun benim gibi taze bir adaya öneriniz ne olur ?

    • 04/09/2013, 12:42 am

      SQL Server Kötü mü? SQL Server’a kötü demek doğru olmaz. Oracle lisans maliyetleri çok yüksek. SQL Server sana yeterli geliyorsa, SQL Server tercih edilebilir. Lisans olarakta daha uygun sonuçta.

  24. Halil İbrahim YILDIZ
    08/12/2013, 5:36 pm

    Hocam Merhabalar,

    Bu işi kursa gitmeden direk sınav ile çözebiliyor muyuz ? Staj imkanları konusunda yardımcı olabilir misiniz ? iyi bir mssql dba’yım ancak oracle konusunda pek bir bilgim yok bu konuda yardımcı olabilir misiniz ?

    • 22/12/2013, 11:46 am

      Kursa gitmeden direk sınava girebilirsin. Ama sadece OCP için mutlaka Oracle’dan herhangi bir eğitim alman gerekiyor.

  25. 20/04/2014, 1:18 pm

    Hocam merhaba.
    Oracle eğitimi aldım ve sizin kitablarınızı okudum.Çok işime yaradı ve ilk sınavı aldım.Ama sonucunu öğrenemiyorum.Şimdi 2.sınava hazırlanıyorum OCA’in.Zamanınız varsa 1.sınavın sonucunu öğrenmede bana yardımcı ola bilirmisiniz?

    • 04/07/2014, 11:54 am

      Sınavın sonucunu sınava girdiğin yerden öğrenebilirsin. Sınavın bittiğinde sana söylemiş olmaları lazım…

  26. Fırat Akkuş
    26/04/2014, 9:00 am

    Talip bey öncelikle makaleniz için çok teşekkürler çok yararlı bilgiler içeriyor ben bilgisayar mühendisliği mezunuyum yeni mezun oldum ama okul çok teorik ve temel bilgiler sağladı bize açıkçası bir uzmanlık alanı seçmek istiyorum buda geleceğin teknolojilerinden oracle DBA olacak inşallah bunun üzerine internette araştırma yaparken bu makalenizi buldum ayrıca yine bilginç it academy ile görüşerek kısmetse sql , intr.dba1 intr. dba2 eğitimlerini alıp sertifkalarına sahip olmak öncelikle bu eğitimi almadan önce maddi yanı bir yana bırakıp önemli olan kararlı istekli ve hevesli bir şekilde çalışmak şu an bu gücü kendimde hissediyorum tabi bir bilinmeyene doğruda gitmiyor değilim iyi bir kariyer yapmak çalışacağım sektörde kendimi geliştirip güzel yerlere gelmek istiyorum belkide bu yolda ilk adımı bu kursla yapacağım ki aslında 2 senedir aklımda olan bir hedef öğrenci zamanımda üç arkadaşımla yine bu eğitim yerine gidip küçük bir seminer ile anlatmışlardı aynı şekilde okulumuza gelip seminer yapmışlardı yine 2 hafta önce Fırat hocamızla yaklaşık 1 saat konuşmuş hatta sizin makalenizide söylemiştim sizleri tanıdığını söyledi çok memnun oldu ama yorum yazmak daha yeni nasip oldu ve gerçekten bir kaç defa okumak bile eğlenceli hatta daha hevesli hale getiriyor. Size bir kaç sorum olucak cevaplarsanız sevinirim bu eğitim süresince eğitim hayatım boyunca aldığımız yazılım derslerinde de olduğu gibi süreklilik temelde teori kısmı ve en önemlisi uygulama başlı başına temel taşları olacak bize bu zaten tartışmasız en önemli kısımlardan bir tanesi peki bana anlatılan kısmıyla oracle bir okyanus ve bu alacağımız eğitim sadece bir sandal peki bu sandal sayesinde tüm okyanusu görebilecekmiyiz yada bu sandal okyanusu gezebilecek duzeyde mi? birde şu an bir işim yok 2014 yarıyıl ocak ayında mezun oldum ve şu güncel piyasada eğitimleri alıp mezun olduktan sonrada iş bulma konusunda eğitimin yardımı olabilir mi? tabi öncelikle sizinde dediğiniz gibi bir şekilde yatırım yapmamız gerekiyor kii gerçekten küçük bir yatırım değil maddi olmanın yanında öğreneceğimiz çok şey var bizim sektörde önemli olan kendini geliştirmek ve durağan olmamak. Son olarak bu eğitim döneminde bana tavsiye edebileceğiniz neler olabilir. Şimdiden yardımlarınız ve ilginizden ötürü teşekkür ederim.

    • 04/07/2014, 11:52 am

      Merhaba, bu temel eğitimler sizi Oracle deryası ile tanıştıracak eğitimlerdir🙂 Bu deryada öğrenilecek çok konu var. Yani haftasonları 3 aylık bir eğitimle tabiki uzman olamazsınız. Sadece bu alana adım atmış olursunuz. İlk adımı attıktan sonra atılacak çok adım var🙂

  27. Onur Günay
    20/08/2014, 10:55 am

    Hocam Merhaba, Bilginç akedemideki kursuma başlamak üzereyim, sizinde kitabınızı almak istiyorum ama bulamadım, nereden temin edebilirim ?

    • 29/09/2014, 9:37 am

      Merhaba,

      Kitapların ilk baskısı bitti. 2. kitabın yeni baskısı şuan piyasada mevcut. İlk kitabın yeni baskısı ise yakında çıkacak…

  28. Emrah DAGLAR
    21/10/2014, 5:56 pm

    Hocam Merhabalar Kitabınızı aldım.Öncelikle Harika bir kitap bu güzel bilgiler için teşekkürler.hocam oracle sınavına girmek istiyorum.Bunun için oracle egitimi veren yetkili egitim merkezinden egitim almak şartmı ? yoksa sınava girebiliyormuyuz.teşekkürler.

    • 25/12/2014, 11:48 am

      Merhaba, OCP sınavına kadar kendin hazırlanıp girebilirsin ama OCP sınavı için yetkili eğitim merkezinden eğitim şartı var.

  29. sedatt
    28/05/2015, 12:53 pm

    Selamlar, oracle için http://www.bilginc.com/ eğitim firmasını tavsiye etmişsiniz, en iyi yer burasımı yoksa alternatifi varmı? teşekkürler.

    • 21/02/2016, 12:13 pm

      Metod IT Academy üzerinden de eğitim alabilirsiniz. İstanbul’da yetkili eğitim merkezi olarak Bilginç ve Metod var.

  30. 04/09/2015, 7:31 am

    Seo uzmanı olmama rağmen yazınız öyle ilgi çekici ki her şeyi bırakıp DBA olmak istedim biran🙂. Bu güzel deneyimlerinizi bizimle paylaştığınız için teşekkür ederim.

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

